Mak Abah Dan Atuk Main Depan Anak

Setahun sekali kitaorang akan keluar ke KL untuk beli baju raya. Nenek aku pula sudah tiada. masa mula mula abah dan mak masuk rancangan ( FELDA ) apa yang masih ada dalam otak aku sampai sekarang ialah kami duduk dalam satu suasana yang asing rumah felda yang tiada bekalan elektrik dan air paip ke rumah. Zara dah masuk 3 bulanand dah nampak gigi appearing kat gum diasama cam kak Eka. Mak Yah aku ni mulai tenang lepas dengar cakap mak dia sebab kat tanah lapang sebelah rumah atuk tu, memang budak-budak suka main layang-layang kat situ. Mak Abah Dan Atuk Main Depan Anak. Terima kasih banyak-banyak pada sepupu-sepupu dan semua saudara mara yang sudi hadir masa raya kedua ini. mungkin diri ini sudah mula jatuh cinta dengan Madinah. mama gi kerja pun. Bilik paling besar untuk 4 orang anak perempuan, bilik sederhana untuk mak abah dan bilik kecil untuk 2 orang anak lelaki. Mak tetap tak nak bagi. Saya kesian kat mak. Bygkn kehidupan abah yg perlu berdikari dan jika balik, ada shj yg tidak kena di mata nenek (mak abah), suka beza2 kan anak. Sepeningalan abah nanti jagalah diri baik-baik, jaga ahlak dengan atuk, sesama adik beradik. Yg lain-lain kawen muda. Waktu itu saya juga pregnant anak kedua saya, dan telah tersurat jugasaya miscarriaged baby kedua saya pada 16/2/2011. Abah terpaksa jual tanah sbb nak hantar anak belajar. Anak-anak along namanya Nur Athilah (Tilah), Muhammad Akmal (Amal), Muhammad Ariff (Ayip) dan Muhammad Azim (Ajim). Sebenarnya gi kenduri kawin cucu mak ngah. Lagipun sebagai anak lelaki dan anak sulong, masih banyak tanggungjawab yang perlu dia laksanakan dimasa depan. suasana rumah yang agak sunyi tanpa rengekan bayi, 'meow'an kucing, hilai tawa dan suara manusia. Jadi ada minta anak-anak action dan bergambar sama. Apa cerita. hee ~daripada form 1 berjauhan mang tu lah kebiasaan nya. Tok ngah ni abang kepada opah saya dan duduk dekat je dengan rumah opah. Aku selalu turunkan dia di depan masjid sebelum meletak kereta jauh sedikit kerana ramai pengunjung berdekatan yang sudah meletak kereta masing-masing dekat dengan pintu masuk. Iftar anjuran persatuan siber ekspatriat Malaysia di UAE yang dibuat di Taman Mushrif itu memang meriah buat Abdul. tapi malam besok nya mak dah tak nangis lagii. Kerana dia sanggup buat macam tu kat saya depan mereka. Aku memang tak pernah mintak main dengan bapak tiri aku, tapi dia sendiri yang datang. Kalau ada Qaiser dia boleh la main-main dengan Qaiser. 'Lusuhnya Kasut Ayah', Satu Perkongsian Berkesan Dari Seorang Anak. Sampai depan rumah mak ayah aku nampak plak lampu lip lap mengelip-ngelip cahayanya Sahh memang raya sakan lah nampaknya suasana Raya makin terasa Tengok anak jiran sebelah main bunga api bebudak memang seronok main bunga api ni teringa masa aku bebudak dedulu cam ni lah aku dulu main gak bunga api ni. Segala perbualan anak sulung bidan muda aku dengar dengan penuh minat. abah sambil baring atas sofa, kau meniarap kat bawah, sambil abah tengok TV. Katalah apa sahaja bagi sy anak adalah segalanya. Setelah beremail beberapa kali dan call aku banyak kali gakdia ni tinggal kat Pahang. Dan aku pun terus mendapatkan atuk. nenek ialah atuk, nenek, nek,opah, tokki,aki, tok ayah, tok, mak tok dan sebagainya. Anak-anak pun mama tak sempat nak bawak berjalan lagi. abah pun ajak le balik umah mak dia kat Sekinchan bukan jauh. Kalau saya tertidur depan tv, abahlah yang tolong angkatkan letak atas tilam. Adalah juga ketupat dihidangkan di rumah arwah atuk di pagi raya walaupun tak banyak seperti rumah arwah tokki. Kerana dia sanggup buat macam tu kat saya depan mereka. Naik motokar dan motosikal nak cepat, yang menyebabkan banyak berlaku kemalangan maut. Rupa-Rupanya, Sesuatu Telah Terjadi antara dia dan ayahnya. Wan juga boleh ditemui di Negeri Sarawak dan dikaitkan dengan keturunan Syed di mana anak perempuan yang berketurunan Syed, akan memegang gelaran 'Sharifah, isunya ialah sekiranya pemegang gelaran Sharifah berkahwin dengan lelaki yang bukan dari keturunan Syed,maka anak-anak yang dilahirkan perlu diberi gelaran 'Wan. Aku tau kisah tu. Alas yg nenek sediakan habis dikisai dan dikoyak2kannya kemudian dia keluar. "Bang, jangan menangis. Wednesday, April 24, 2013. sebelum kawen ni boleh la lagi aku bantu mak abah. Nenek aku pula sudah tiada. Kategori: Jalan-jalan Hari nih bersarapan kat luar. penuh dengan lori besar-besar. Sempat jugak Aiman urut2 belakang Abah. tak sangka abah yang begitu gagah perkasa takut sangat ngan maktok. Ayah suruh Mak tukar baju yang basah itu. aku berjiran dengan Pak Awi dan Mak Yah, mereka punya 3 orang anak, iaitu Kak Nor, Budin dan Baha. Tiap2 hari mak ngan akan anta aku kat kampung sebelum g mengajar ,sbb atuk aku tak bagi mak aku anta kat org jage. Sewaktu mak berusia 42 tahun, emak melahirkan aku. Sudah tentu mencabar membesarkan 4 orang anak sendirian, ABAH kata dalam hati. Menu utama yang mesti atuk belikan mesti"karipap" ,"keropok Ring" ngan "air sarsi". akak masih tak berkesempatan lagi nak makan nasi beriani JM tu. Tak de nilai yang boleh disamakan dengannya. Dari asal cuma 1 pintu jer, bila dah besar, dah kerja, dah kahwin, kami duduk asing dengan mak abah. Wednesday, April 24, 2013. anak! Boleh dibukak nya fridge keluarkan bubur sum-sum Mama buat main. Mereka tinggal dalam komuniti kecil, tanam pokok durian, lada hitam, padi bukit, dan makan hasil bumi. buat je apa yabg abah suruh. Selangkah aku dekat,seribu langkah DIA rapat dan akhirnya aku yakin,satu saat nanti. Mak dan abah tidak kisah, kami silih berganti dukung Abang. Anak-anak Cikgu Dahni dengan Mak Leha, Uzir Lokman dan Faezah dah meninggaldunia, yang inggal cuma Pidah dan Ila yang kedua-duanya pun kurang sihat. Atuk meninggal time aku lak kecik, ingat - ingat lupa dah aku rupa atuk :( mak sekolah setakat sekolah rendah je,,sempat belajar sampai pandai membaca. Minggu depan, aku tak dapat dah peluk anak aku. Petang aku, harith, abah dan mak pergi rumah Mak Ngah (Jak's side) nak hantar kad jemputan kahwin Yana anak Kak ngah. Nak dijadikan cerita pada lewat malam atuk memanggilku, aku fikirkan mungkin ada apa-apa hal. Hari Khamis hanya separuh hari di nursery dan bila adik dah sampai KL, adik ambik dia. Aku Dan Duniaku. anak aku pon dah besar2. tp mak x kesah dan cube sabar dgn kelasakkan kakak comey sbb dh. Bilik paling besar untuk 4 orang anak perempuan, bilik sederhana untuk mak abah dan bilik kecil untuk 2 orang anak lelaki. Pelir Besar Atuk Pecahkan Dara Ku. banyak main dan tak istiqamah. Majlis kali nie berkonsep rewang aka gotong royong keluarga sahaja. Ayah suruh Mak tukar baju yang basah itu. "mak lawak ja, jangan la ambik ati, mak tau anak la anak mak macam mana" jelas mak aku. Rasa sunyi dan stress. kalau abah sado ada. Bermain di ruang tamu. Alhamdulillah, kami dapat mengurus insiden abah sakit ini dengan sebaik-baiknya. Saya anak kesayangan abah. Destinasi terdekat untuk bawa anak anak main salji dan ke disneyland akhir tahun ini. Yang menariknya ialah setiapkali menziarah kubur ni, arwah akan bawa kami bertiga dengan basikalnya. Aku tinggal di rumah parents bukan di rumah mertua. Tapi karena kerendahan hati dan tawadhu tidak menampakkannya ke depan khalayak. then dispose mcm tu je,pegi ni mmg berjalan lancar bangun pagi2 tolong mama niaga sampai kul 10 am pastu siapa tak knal mek kan mesti lah bantai tidur kaww punyeee dari kul 11. "Nak, carilah maid. Dah hampir sebulan Abah (Mertua) pergi. “In Shaa Allah, abah dengan mak janganlah risau, kalau ada masa Rose bawak Akmal datang sini ye. Siapa tak sakit hati pukul anak orang, Rayyan!” cerita mak membuatkan Rayyan mengelengkan kepalanya. Badan abah dan mak long aku memang susut giler kalau berbanding sebelum ini. Jauh nun di pantai timur. Terima kasih buat mereka yang kerap dan sudi singgah di blog abah khalisha. Berlatarkan keluarga yang bagus. This is our love story Love of Dr. Mak aku pegang kepala indon tu dan tekan kat tetek dia. Saya call nak tanya khabar tapi mak abah matikan telefon, salahkah kahwin lelaki tak kaya? Mulut orang memang susah untuk kita tutup. Kisahnya bermula hampir setahun yang lalu selepas isteri ku bersalin anak pertama. Ketika itu mak Esah yang membongkok dah mula menghisap balak suaminya juga membengah melihat keletah anak sulungnya itu. Untuk mengelak daripada diorang nak main tess ni, kena la bijak buat aktiviti. Makan Papa dan Mummy la yang kena pusingkan balik. Arwah abah gua sewaktu sessi memperkenalkan gua tu, dah tak intro nama gua lagi, terus aje kasitau yang anak dia sudah balik dari Jordan. Kasih anis pada atuk kini untuk Mak Timah. Sebulan sebelum tu aku dah mintak tolong kat atuk Ju agar dapat merahsiakan cerita sebenar dari Ju. Bagi sy anak adalah anugerah yang tak ternilai. Dia masuk dan baring dalam laci tersebut. At least boleh ler dia main FB dengan rakan-rakannya. Pak Awi ni berasal dari Endau, Mak Yah pulak dari Kelantan, Family diorang ni amat baik dengan family aku. Seperti yang saya katakan semalam, saya tak terkejut apabila abah memberitahu adik-adik yang dia dan arwah mak dahulu hanya berkesempatan berkenalan selama sebulan kemudian mereka mendirikan rumahtangga. Cik tam ni anak pertama atuk yg belajar jauh. niela kerahan tenaga!!!. Prnah kami kena ‘pelangkung’ dengan dia sebab lambat mandi pagi nak pergi sekolah. die mintak cuti panjang semata2 tuk anak sekolah ni. Kasih anis pada atuk kini untuk Mak Timah. Setelah beremail beberapa kali dan call aku banyak kali gakdia ni tinggal kat Pahang. Pergi dalam pukul 10, habis shoot dalam 3 setengah lebih kurang. Aku hanya tersenyum. "entah lah, mak pun tak tahu, tapi mak memang suka seks dan abah pun tak kurang juga kuatnya" Hasil belaian tangan mak, balak aku keras lagi "anak mak pun tak kurang kuat nafsunya" sambil dia naik ke atas tubuh ku lalu memasukkan balak ku ke cipapnya lalu menonggangnya. Jangan harap nak dapat atau minta apa-apa. Memangnya seorang lelaki tu memang sukar dan tak pandai meluahkan perasaan sayang. Nasib baik keluarga belah abah memang ramai, sepupu sepapat yang dah anak dara n bujang pun ramai. Yg lain-lain kawen muda. Saya menjadi teramat sebak dan mengalirkan air mata. Lalu abah dan mak mendikan jenazah abang. Sini atuk boleh tengok pemandangan yang cantik macam kat Oversea" "Abah kalo ko hantar abah lepak sini lelama pun abah OK. Bila dah belajar lupa kawan!. Bukan kawan-kawan awak. Sehabis sekolah aku telah ditunangkan dengan seorang pemuda yang bertugas sebagai guru. mak ikut atuk ngn wan balik kg kat ulu langat. tengok blog2 lain ada 'gadget2' yang menarik. Bila abah aku ada aku tak berani sebab pernah kena marah dengan dia. Napi tak mahu dia menghantui hubungan kita dan bila depan abah, Napi panggil emak. 30 am sampai la pukul 2pm terbangun itupun coz of ad call dengan berat hati punngg. Untuk kali ini, kami pilih rumah baru mak cik Nor (adik saya). Bukan aku tak nampak. Membawa anak-anak ke perpustakaan adalah kegemaran anak-anak juga sebab di situlah mereka perlu tahu tempat itu adalah tempat menimba ilmu juga. mmg relax gle. sangat sangat rindukan mak abah. yang pertama, Muhammad Khairul Aizad berumur 6 tahun yang kedua, Puteri Azlin Aida berumur 4 tahun. terima kasih semua. Seperti yang saya katakan semalam, saya tak terkejut apabila abah memberitahu adik-adik yang dia dan arwah mak dahulu hanya berkesempatan berkenalan selama sebulan kemudian mereka mendirikan rumahtangga. Balik dengan sihat. Sering kita mendengar dalam kehidupan seharian, seorang ibu sering memarahi anak mereka di atas kenakalan atau kesalahan yang dilakukan. Memang bertuah abah dan mak dapat anak ramai yang bersatu hati. Arwah abah gua sewaktu sessi memperkenalkan gua tu, dah tak intro nama gua lagi, terus aje kasitau yang anak dia sudah balik dari Jordan. baru dapat result degree sem 3alhamdulillah. Duduk baring2 depan tv dan baring2 atas katil atuk dan nenek. Mak aku pegang kepala indon tu dan tekan kat tetek dia. Dia masuk dan baring dalam laci tersebut. Tangannya meraba-raba perut mak aku yang buncit tu. Tak kuat macam dulu lagi. Nanti kalau anak cucu datang Abah dan Mak boleh intai je dari tingkap bilik. Maklumlah diorang dah tua. ~ sebelum maghrib kena balik. sebelum kawen ni boleh la lagi aku bantu mak abah. memandangkan isnin cuti so bolehla Ahad tu berjalan Isnin boleh rehat2. Betullah kata orang, atuk dan nenek sayangkan cucu lebih daripada anak. Sakit pun sama2. Sebaliknya, terangkan pada anak dengan cara berhikmah mengapa kita tidak bersetuju dengan cara atuk/nenek mereka tanpa memburuk-burukkan atuk/nenek mereka. kami nak ke rumah Pak Long ni. << Cerita Abah >> Masa saya kecil, arwah abah selalu suruh saya cari duit sendiri kalau nak beli apa-apa. ibu cakap tinggal dengan tok dan wan. Di situ dia bertemu dengan mak saya yang juga dibawa Tok Wan saya Arwah Awang Sulaiman dan Arwah Udoh Taib merantau dari Bukit Merah Perak. Pada 8Februari. 00 petang di Astro Oasis. tp mak x kesah dan cube sabar dgn kelasakkan kakak comey sbb dh. biasanya klu kutbah jumaat, hari khamis abah akan baca sekurang2nya sekali. okay encik abu hassan is a soldier :) i'm proud of him. itu dulu mak. Anak saya hanya mengangguk dan terus masuk ke biliknya mengemas pakaian selepas diminta oleh saya. Dan paling utama sebab abah sayangkan mak. Frenz & Relatives. Napi tak mahu dia menghantui hubungan kita dan bila depan abah, Napi panggil emak. Depan mata kepala aku sendiri I saw it. Kalau cucu nak, selagi daya, atuk dan nenek belikan. kerana pada waktu begini ingatan terhadap arwah abah amat kuat dan menjelma dalam ingatan, kerana wajah gembira seorag abah terpancar bila anak-anak berkumpul di pagi raya, di samping keriuhan cucu-cucun penyambung kasihnya. Abah teringin untuk kongsikan sesuatu hari ini mengenai tajuk sejadah buruk. Tak kuat macam dulu lagi. Mak terkejut dan pertahankan aku. setiap kali kol mesti air mata ni mengalir. Tiba2 terpandang diri sendiri bila kadang pun kita membuat ibu berkecil hati. Lahan 4 m x 6 m sepertinya sudah cukup untuk bermain gobag sodor, apalagi cuma main setinan. Blog ini di create hanya memaparkan, menceritakan dan berkongsi pandangan sesuatu isu dari sudut pandangan seorang lelaki, seorang suami dan seorang ayahpandangan tidak mewakili semua lelaki, ia merupakan pandangan penulis semata-mata. Anak bongsu si Ali. tahu la sikit-sikit kan. mengikut keperluan semasa dan bajet. Kami sempat berbual panjang,menjelaskan perasaan masing-masing dan merancang masa depan kami. Pastu anak dia berhajat nak duduk luar, konon nak berdikari, pastu mak dia larang dan makan hati lalu jadi gila tiap-tiap hari datang umah anak? So kali ini tukar statement. Dulu masa kecik main sama-sama. Dah memang anak2 ada kat rumah dengan atuk nenek dan makcik pakcik diaorang. Saya dilahirkan di Sabah ketika abah bertugas mengajar di sana. utk anak sambung belajar. Lalu abah dan mak mandikan jenazah abang. ila pun da lama x nampak dia mak. Tiga kali mereka hantar mak dan abah kau menunaikan Haji. sebab belum masa untuk cuti2 lagi. Begitu juga masalah jalan raya. Tapi kita hanya merancang, Allah yang menentukan. liza mohon mak dan abah diberikan kesihatan yang baik, bekerja untuk menyara kami anak-anak mak abah. Mak dan abah sibuk ke sana ke sini edarkan kad kahwin kami, almaklumlah tarikh untuk kami disatukan pun dah nak dekat. “entah lah, mak pun tak tahu, tapi mak memang suka seks dan abah pun tak kurang juga kuatnya” Hasil belaian tangan mak, balak aku keras lagi “anak mak pun tak kurang kuat nafsunya” sambil dia naik ke atas tubuh ku lalu memasukkan balak ku ke cipapnya lalu menonggangnya. Satu hari tu mak abah aku kena balik kampung sebab arwah atuk aku sakit. Tapi, beliau lebih risau dengan anak-anak yang masih kecil. Nanti mak uruskan dengan Auntie Midah,” ujar ibu, lantas bangun dan meninggalkan bilikku, tanpa menantikan kata putus daripadaku. Kakak juga bukan main teruja cerita yang dia dapat no. maaf mak abahi didnt make it. Membawa anak-anak ke perpustakaan adalah kegemaran anak-anak juga sebab di situlah mereka perlu tahu tempat itu adalah tempat menimba ilmu juga. peninggalan arwah abah dan mak kau untuk kau tau! Bukannya untuk diaorang anak-beranak nak bermaharajalela. Lama dah kan aisyah xupdate blog. Sejak hari tu aku dah ‘kurang’ sikit dengan abah. Mak saya muslim convert asalnya Bidayuh Kristian di Sarawak. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Tinggi sama, rambut sama panjang, kulit sama putih. Nenek Asyraf pun orang negeri Sembilan dari Kg Setesen, Nilai. So, atuk aku mmg knal dgn cina tu ambil mak aku sebagai anak angkat. mak abah pi bulan madu. Dia masuk dan baring dalam laci tersebut. Aku memang tak pernah mintak main dengan bapak tiri aku, tapi dia sendiri yang datang. Dia ingatkan cadangan Mak Ngah itu berhenti setakat itu saja – masa kenduri Abang Dzul bulan lepas. Abah pasti korang mesti pernah sembahyang di surau di shopping kompleks, kawasan RnR, di hospital atau di pejabat tempat korang bekerja sendiri. Catatan Suka Duka Perjalanan Hidup. Sekarang zaman orang nak cepat. Kehidupan mereka tidak seperti aku dan adik beradik yg lain dijaga dgn penuh kasih syg (aku anak bongsu dari 5 beradik). sebab belum masa untuk cuti2 lagi. "Bang, jangan menangis. “Bang, jangan menangis. Nampak mata dan gigi saja. Betullah kata orang, atuk dan nenek sayangkan cucu lebih daripada anak. Jangan harap nak dapat atau minta apa-apa. Walau pertama kali bersendirian tanpa keluarga, dan merindui amat sangat isteri dan anak-anak, Abdul terhibur dengan ramai kawan-kawan senasib yang berhari-raya di perantauan sekian kali. Abah dah tua, x larat nak cari dwet, tapi abah gagahkan gak bub anak2 yg masih kecik. Kahkahkah Abah untung sebab anak-anak dia tak berani nak menolak kalau abah minta tolong. Mak ayu sayang mak sangat2. Adik beradik pula ramai, aku pula anak sulung. Ayong n Pakteh. Bilik paling besar untuk 4 orang anak perempuan, bilik sederhana untuk mak abah dan bilik kecil untuk 2 orang anak lelaki. Dipendekkan cerita. Segala perbualan anak sulung bidan muda aku dengar dengan penuh minat. Dia dah kahwin sekarang ni. Dah la jalan depan rumah dia tu sempit nak reverse untuk amateur driver macam I neh. “Mama dan abah tunggu kamu sembilan bulan, tau. orang yang rewang pun kena berbagi2. Emak terus masuk ke biliknya. degilkan air mata ni mak , abah ? baru sekarang ima tahu apa itu perasaan homesick ? dulu ima slalu tngok kakak nangis bila nak balik asrama. jutaan airmata nya gugur. Dulu masa kecik2 biasa abah dan arwah mak ajak balik kampung kat serom,muarbest betul bila balik kampung, arwah atuk suka bila tengok cucu-cucu datang. Tak sanggup nak sambung cerita Semoga kita semua, mak abah mama abah, atuk nenek mendapat pengakhiran yang baik insyaAllah. Jadi aku dan atuk sajalah dirumah. Aku segera menanggalkan seluar dan seluar dalam anak ku dan menghisap zakarnya yang tidak jemu ku nikmati. Berkat didikan mak abah jugak kan. Berlatarkan keluarga yang bagus. Dia hero encik abah dan puan ibu. Kebetulan pula masa abah hadiri bengkel hari tu, ada penceramah yang berkongsi satu puisi ciptaan Khalil Gibran. Anak usia ini , depa main tiru jer apa ada depan mata. Mak, Abah, adik beradik Mila, anak kakak Mila, sepupu Mila lebih 10 oranglah rasanya. Tapi, beliau lebih risau dengan anak-anak yang masih kecil. Lamanya tk post in!!!. Sering kita mendengar dalam kehidupan seharian, seorang ibu sering memarahi anak mereka di atas kenakalan atau kesalahan yang dilakukan. biarlah datang beribbu orang sekalipun. Hah, banyaklah dapat jimat dari segi upah buat hantaran tu. Balik drpd Sik terus bawa mak ke pekan?" tanya adik"Macam kita kecik2 dulu la, kita nak ke kedai beli barang sekolah, fotostat itu ini, walaupun mak penat mak bawa kita keluar jugak kan. itu dulu mak. Aku akan terus mencari. tuh pun pada awalnyaperancangan hanya aku,mak ,adik n akk ipor je yg g. aku pasal aku tak reti-reti nak hantar surat kat dia. Alhamdulillah Allah izinkan kita semua termasuk mak abah aku berjumpa dengan semua. Dulu masa kecik2 biasa abah dan arwah mak ajak balik kampung kat serom,muarbest betul bila balik kampung, arwah atuk suka bila tengok cucu-cucu datang. Ini telah menjadi kebiasaan berada dirumah bersama atuk setiap hujung minggu. Nenek saya, Nek Dijah" - Allahuakbar! Terus berubah muka Tok Imam lepas tahu siapa atok & nenek , patutlah Mak-Ayah tak pernah bagi balik kampung. aku pun da. Pelir Besar Atuk Pecahkan Dara Ku. Aku buat bodoh je pakai kain batik dan seluar track yang jelas ada kesan tompok air maninya. sangat sangat rindukan mak abah. Anak-anak buat salah tapi yang jahat org kata mak bapak. kami akan memulakan kunjungan raya kami dikampung sebelah keluarga abah. Kata mak, sbb jodoh dia dah sampai. terrmasuk mak awek aku sekali. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. " ayat tu buat sya tersedar dari merenung lama ke wajah atuk yang seolah2 sedang tidur. Dan dia tak takut sangat, cuma kalau boleh nak ngelak lah dari ternampak. Abah saya dari dulu lagi jenis yang pikir jangka panjang. Pelik kan ayat tu sebabnya apa kaitan main Friendster dengan abah takda? Aku masih belasan tahun, masih lagi budak hingusan. Dan setiap kali jumpa, mak-mak sedara belah Abah or any tok-tok sedara belah Abah, selalu Dayah dengar cerita Abah before he joined army. yabedabeduu. Aku tidak mampu menghambur tangisku. Minta mahap ler nak menukar channel lain. Sesekali ada juga aku ke Banting untuk shopping dan tengok wayang walaupun aku lebih banyak ke Klang. Welcome to Amir Darwisy's Ummi's Diary ~Albert Einstein~ There are only two ways to live your life. Disebabkan aku nak terkencing yang amat sangat, aku endahkan abah dan terus ke bilik air. Jarang anak2 merungut. tak de la sunyi sangat. Aku pada mulanya ingin merahsiakan perkara ini tapi bila aku telah terlambat datang bulan maka kepada ibulah aku mengadu. Bab makan/masak : Okay, yang ni bukanlah nak berkira. saling tak tumpah. Maksudnya begini: Semasa ibu dan bapa masih hidup, anak-anak mengabaikan tanggung- jawab mereka atas pelbagai alasan (sila rujuk kitab-kitab muktabar tentang tanggungjawab anak terhadap ibubapa). Tahun depan dah tukar status pulak, sebagai isteri orang. Kepada anak menantu omak yang pompuan, bagaimana rumah tanggo korang? Sihat jugo ko? Omak tanya nie bukan pasal apa, makin lama berumah tangga, makin longgar hubungan suami isteri. peninggalan arwah abah dan mak kau untuk kau tau! Bukannya untuk diaorang anak-beranak nak bermaharajalela. kelak, boleh dia menumpang senang, kau. Abah sakit barah paru-paru. "Keluarga mak peribumi Sarawak. Saya anak ke 8 dan sudah meningkat menjadi gadis sunti. Tak de mak depan mata, meraung la dia. Rupa sebijik macam anak I. ye lah dah seminggu saya tak jumpa Nabil dan Jeeha. Opah meniaga mak kata. Atuk berdiri agak lama di situ kerana di sangkakan Aza perasaan akan kehadirannya. Anak dara dia, jauh pulak tu belajar. Abah tak mampu nak beli rumah dan kereta pun. sebab mak cik gi umrah 2 minggu. Beberapa minggu lepas, abah bagaikan hilangkan semangat, mungkin kerana saya dan mak banyak menangis di sebelah abah. banyak dah contoh tauladan jadi depan aku. Campur dengan cucu-cucu. Aku Dan Duniaku. Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Pelik kan ayat tu sebabnya apa kaitan main Friendster dengan abah takda? Aku masih belasan tahun, masih lagi budak hingusan. rumah buruk kita tu la tempat paling selesa. Dan suruh anak asingkan mengikut jenis atau warna. Malam itu terlaksanalah impian saya selama ini untuk merasai kemaluan yang besar,yang dapat saya hisap,dan jilat,dan juga meneroka dalam kemaluan saya. Bahagian depan abah buat kedai jahit, letak partition tengah-tengah untuk jadi ruang tengok tv. Sehinggalah masuk ke sekolah menengah, hati dan perasaan dah okay sikit, mungkin sudah terbiasa. gigil-gigil lah kau pegang pensil depan abah. Si Waze ni pulak, mana tempat yang ada 'construction' atau lencongan mulalah gelabah, asek 'reconcile route', akhirnya kami terlajak sampai depan Istana Negara baru. Kami sampai lewat sebenarnya Mak aku suruh kunci semua pintu kereta. Nak study la konon. Perancangan dibuat pada saat-saat akhir berjaya juga kami realisasikan dengan kerjasama semua. Abah aku orangnya agak garang masa kami kecik-kecik dulu. memandangkan isnin cuti so bolehla Ahad tu berjalan Isnin boleh rehat2. Sepanjang saya berkahwin, saya dilayan umpama binatang, diterajangnya saya, sepak saya, habis badan saya lebam sana sini. Tak kurang juga yang minta beli dan ramai juga minta percuma, terutamanya jiran dan anak menantu mak abah saya. Zaman itu kalau berkubang di dalam bendang, keseronokannya ibarat anak-anak sekarang mandi kolam di KLCC. Aku, sebagai anak yang menurut perintah, (huh!), buat la sebagaimana mak aku suruh. "Ma, cuba tengok anak awak buat apa tue" Anak. Apa nak buat, penumpang dalam kerets semuanya warga emas. Tanya ler pada mak dan abah (uwan & atuk fayadh) ada planning tak nak berjalan ke mana-mana cuti ni. Mak pantang kalau maghrib2 bukak TV. Mak n abah bermaaf-maafan. ada je yang bleh aku cari sana sini. sebulan lepas tu aku pun kawin dengan awek aku. Cuma aku tak nak menyusahkan mak abah untuk keluarkan duit beli beg dan kasut yang bagi aku agak mahal. peninggalan arwah abah dan mak kau untuk kau tau! Bukannya untuk diaorang anak-beranak nak bermaharajalela. Terbayang2 depan mata malam tu keadaan Abah masa dalam kereta. Semua orang punya masalah tersendiri, jadikan hari raya sebagai mengstuktur semula hubungan antara kita. "Paling saya salute. Nak beli kereta, rumah even calon suami ( yang sekarang dah jadi suami. Babeh (datuk), Tayung & adik beradik mak (ibu dan bapa saudara) beri peluang mak saya pilih jalan hidupnya (muslim) tanpa memutuskan silaturrahim sesama mereka. Hidup mereka sekadar cukup dengan apa yang ada. Cerita Zaman Budak Budak Manin Nonok Cerita Lucah. Beliau cakap, sebelum gatal nak travel ke negara orang, kenali dulu Malaysia. Atuk saya telah meninggalkan saya dan keluarga pada raya cina tahun tahun lepas iatu pada 3/2/2011. kesian kakcik tak balik lagi rumah mandi dan makan. Mak, kami sayang mak. Pelir Besar Atuk Pecahkan Dara Ku.